Ásvány mala

A mala több, mint egy divatos nyaklánc.

A mala több, mint egy divatos nyaklánc. A mala gyöngyök segítenek megtalálni a test, a lélek és az elme nyugalmát, ez az oka, hogy olyan sokan ösztönösen vonzódnak a mala gyöngyökhöz. Eredetileg a mala vagy mála a meditáció gyakorlásánál használatos számláló eszköz. A tibeti buddhista hagyomány tanítása szerint a test-beszéd-tudat hármas egységének szinkronba hozása.

A mala eredete

A világ nagy vallásaiban használt ima eszközök “őse” a hindu vagy buddhista mala. A hindu rózsafüzér (mala) Indiából és a himalájai királyságokból indult útnak kelet felé. Útja során lassan meghódította szinte az egész világot, ma is minden nagyobb vallásban megtalálható valamilyen formában. Tulajdonképpen egy olyan tradicionálisan használt eszköz, melyet a lelki gyakorlatok során recitálás, kántálás, vagy mantrák és istenségek nevének ismétlésének számlálására használnak. Ez a fajta alkalmazása különösen a himalájai régióban nagyon elterjedt, itt még mindig megszokott része a mindennapi életnek.

A különböző malák közös jellemzője, hogy a rajtuk lévő szemek száma a 9 – mely a teljesség számértékben kifejezett szimbóluma – valamely többszörösét adja. Vannak olyan malák is, amelyeken hárommal oszthatóak a szemek száma. Ezek az isteni hármasságot képviselik. A hinduizmusban Brahmát, Visnut és Sivát, a kereszténységben az Atya, Fiú és Szentlélek hármasságát, a buddhizmusban pedig a három központi fogalmat: Buddhát, Dharmát (Tan) és Szanghát (közösség).

A mala felépítése

A mala általában 108 gyöngyből és nagyobb úgynevezett guruszemből áll, amit hívhatnak még „sumeru”-nak, „bindu”-nak, „stupá”-nak és „guru gyöngy”-nek is. Ez az a szem, amit sosem lépünk át. A guru utáni első szemnél kezdjük a számolást és mikor körbeértünk, a malánkat megfordítva, indítjuk a következő kört.

A 108 szem jelképezi a száz békés és erőteljesen védelmező aspektust a köztes létben (tib. bardo), valamint a nyolcféle tudatosságot. A 108 szemes mala 100 szeme a bennünk rejlő ősi tiszta 100 békés és haragvó istenséget szimbolizálja, a 8 as szám meg a megvilágosodásunk előtti nyolc bodhiszattva szintet. A guruszem testesíti meg a megvilágosodást. Gyakran láthatunk olyan malákat is, amelyek további három, a többitől eltérő szemet is tartalmaznak. Ezek négy, egyenként 27 szemnyi részre osztják a málát. Tehát ugyan így alkalmazható és használatos még a kézi mála, vagy csuklómála, ami 27 szemből és egy buddhagyöngyből áll, ez különösen a 4 alapgyakorlat első felénél, a leborulásoknál használatos. Ha 27 szemes malánk van fontos tudnunk, hogy ugye a 4 x 27 az 108, tehát a 108-as mala lehetőségeit 27 szemes mala is magában rejti.

A mala használata

A mala használata egyszerű, könnyen automatikussá válik, ha gyakoroljuk.

Használhatunk 108 szemes, 27 szemes, 21 szemes malát, éppen melyik a praktikus az aktuális gyakorlatunkhoz, rajtunk múlik, melyiket választjuk, a lényeg, hogy szívesen mantrázzunk vele.

Annyi mantrát mondunk, amennyi a gyakorlatunk előírásában szerepel, vagy ha tőlünk függ a mennyiség, akkor ajánlott egy kicsit feszegetni a komfortzónánk határait. A lényeg a mindennapi töretlen gyakorlás, hogy olyan megszokásunkká váljon, mint a mindennapi hétköznapi szükségleteink.

Az lesz a maládban, amivel megtöltöd. Minél tisztább szándékkal, minél önzetlenebbül gyakorolsz, minden érző lény javára, a malád is annál többet fog hordozni ebből a minőségű erőből.

Azt már több ízben is pontosítottuk, hogy a buddhista mala egy meditációs eszköz, mely nagyon sok funkcióval rendelkezik.

Az egyik rendeltetése hogy a mantrarecitációs vizualizációs gyakorlatok folyamán lefoglalja a kezünket, ezáltal a hétköznapi cselekedetünket, megvilágosodott buddhatevékenységgé varázsolja, így bekapcsolja a szent tevékenységbe a testünket is. Miközben mutató és hüvelykujjunk vagy középső és hüvelykujjunk (ilyenkor a mutató ujjunkhoz nem érhet a mala) között tartjuk bal kézben a málánkat, óramutató járásával megegyező irányba elkezdjük hajtani a gyöngyöket a hüvelykujjunkkal. Eközben összpontosítunk a mantra jelentésére, ismételjük a mantránkat, (egy gyöngy egy mantra) gyöngyönként haladva előre a füzéren.

A számlálást mindig a Guru gyöngy előtti gyöngynél kezdjük és órajárással megegyezően haladva, mikor elérkezünk újra a Guru gyöngyhöz akkor a hüvelykujjunkkal alányúlva fordítunk az irányon, és visszafelé haladunk. Soha nem lépünk át ujjainkkal a fő gyöngyön, mert az a megvilágosodott Guru állapotot szimbolizálja, a tudatunk tiszta természetét. A másik ok, amiért nem lépünk át rajta , hogy amikor a megvilágosodást elérte a bodhiszattva mindig visszafordul a lények felé segíteni rajtuk is. Ezt is szimbolizálhatja ez a cselekvés.

A legjobb motiváció a mala használat közben, hogy mindig, amikor elérjük a 108-adik gyöngyöt, akkor mélyen átérezzük, hogy ezáltal elértük a megvilágosodást is. Ilyen módon, mikor visszafelé haladunk a golyók morzsolgatásában, már azzal a tudattal folytatjuk, hogy nemes bodhiszattvákként a lények javára ismételjük a mantránkat. Ez erősíti a bodhicsittát, a megvilágosodástudatot.

Minden mala használatra azonban jellemző, hogy a saját tanítónktól szükséges áldást kapni rá vagy saját magunk is felszentelhetjük a malánkat. Ha nincs megfelelő tanító a közelünkben, akkor magunk végezzük a malánk felszentelését bármilyen használat előtt, a következőképpen: fogjuk mindkét kezünkbe malánkat és 108-szor recitáljuk a következő felszentelő mantrát, ami nem más, mint a függőségből való keletkezés ősi áldó mantrája: OM YE DHARMA HETU PRABHAVA HETUNTE KHEN TATHAGATO HAYA VATET TE KHEN CAYO NIRODHA EVAM VADI MAHA SHRAMANAYE SZVAHA. Amikor ezzel végeztünk fújjuk a mantra erejét a kezünkben tartott malára, dörzsöljük azt össze a tenyerünkben, majd emeljük a fejünk fölé mindkét kezünkkel és lássuk, amint kimondjuk az OM szótagot, az megáldódik minden Buddha testének fehér áldásfényével. Amikor ezután, a torkunkhoz emeljük és kimondjuk az AH szótagot, az megszentelődik minden Buddha vörös beszéd áldásával. Ezt követően, mikor a szívünk elé húzzuk és kimondjuk a HUM szótagot, a mala megáldódik minden Buddha megvilágosodott (sötétkék fényével) tudatával. Ezt a rövid felszentelő szertartást csak egyszer kell elvégezni minden új mala használat előtt.

A mala anyaga

A málák gyakran lótusz szemekből készülnek. Ez azt szimbolizálja, hogy egy olyan gyönyörű virág, mint a lótusz kinő az iszapból és úgy jelenik meg, mint az öt buddhabölcsesség, amikor az öt fő zavaró érzelem (harag, büszkeség, ragaszkodás, féltékenység és nemtudás) átalakul.

A lótuszszemekből, vagy a bódhifa terméséből készült málákat nagyon hatékonynak tartják az áldás megtartásában.

Vannak persze olyan málák, melyek szantálfából vagy épp különféle féldrágakövekből készülnek, sőt, vannak drágakövekből készült málák is, melyek Guru Rinpocse szerint a legerőteljesebbek.

Buddhaaktivitások és a mala

A mantrákat azért használjuk, hogy a négyféle megvilágosodott aktivitást beteljesítsük.

Négy buddhatevékenységet különböztetünk meg. Az első ezek közül a békítő-gyógyító. Ezekhez fából, magvakból és általában kristályból, gyöngyből, gyöngyházból, fehér lótuszmagból, holdkőből vagy kagylóhébólj készült mala javasolt. A szemeknek mindig világosnak, vagy éppen fehérnek kell lenniük. A mutató és hüvelykujj között végrehajtott a számlálás.

A második a gazdagító bőséghozó tevékenység, amihez különböző drágakőből készült malák valamelyike a megfelelő, a legjobb ebből is az arany, ezüst, bronz, réz, bódhi- vagy lótuszmag és a nemesebb kövek. Ennél a tevékenységnél a középső és a hüvelykujj között használjuk a malát.
A harmadik az uralom alá hajtó, meghatalmazó és elkápráztató tevékenység, melyhez a vörös korall, vörös karneol, vörös szantálfa vagy sáfrányillatú vörösfa, rózsafa mala a legajánlottabb. Ehhez a gyűrűsujj és a hüvelykujj között hajtjuk a malát.

A negyedik az erőteljesen védelmező tevékenység, amihez türkiz vagy rücskös rudraksha, csont és fém malát alkalmazunk. Ennél a fajta gyakorlásnál a kisujj és a hüvelykujj között használjuk a malát.

Gyógyító Buddhánál lápis lazulit, Zöld Táránál pedig türkizt használnak. A bódhimag, a lótusz és a szantál általában minden gyakorlathoz kedvező.

Felhasznált irodalom:
tibetan-shop-tharjay-norbu-zangpo.hu
yogabazaar.hu
nepalibolt.hu
Dharma kalauz

buddhizmusma.hu
karmaguru.hu